مصاحبه سایت رسمی با فرزاد فرزین
ابتدا ما کنسرت بندر عباس رو داشتیم و بعد از این برنامه چند برنامه ی ارگانی داشتیم که یکی از اونها هم در ایران خودرو بود . و بعد از اون ، برنامه رودهن رو پیش رو داشتیم ، که این کنسرت برگزار شد و صحبت هایی از گوشه و کنار شنیده می شد که این کنسرت توی چادر بوده و یه سری حرف هایی که اصلا" صحیح نبودند . در واقع کنسرت ما در یک سالن ورزشی برگزار شد. و تا جایی که من اطلاع دارم هماهنگی های لازم انجام نشده بود و بلیط بیش از حد مجاز فروخته شده بود و با ظرفیت سالن تطابق نداشت .برای همین مساله ، بعضی ها ناراضی بودند . در واقع از لحاظ اجرایی کارشون اصلا" قوی نبود . فضای سن خیلی کم بود . اصلا مناسب کنسرت نبود . طوری که بچه های ما که حدود 10 نفر بودند به صورت فشرده و کنار هم روی سن ایستاده بودند. و این مساله طبیعتا" کیفیت کار ما رو ضعیف می کرد. سن هر لحظه ممکن بود بریزه پایین ! نورپردازی هم ضعیف بود ! مجموعا " کنسرت از لحاظ اجرایی مناسب نبود . ما مشکل خاصی نداشتیم ولی مشکل اصلی مردم بودند که به فروش بیش از حد مجاز بلیط اعتراض داشتند . و این مساله به ما واقعا" مربوط نمی شد و سهل انگاری کنسرت گزار بود . ولی این شرایط نابسامان کنسرت ها از لحاظ اجرایی خیلی کم پیش می یاد . ولی پیش می یاد ! برای هر خواننده ای هر جایی ممکنه این اتفاق بیافته . و چند وقت پیش هم همین مساله برای یکی از خوانندگان ما توی شهریار اتفاق افتاده بود . ولی کسی که کنسرت برگزار می کنه باید ابتدایی مسائل رو در کنسرت رعایت کنه . ولی به هر حال کنسرت از لحاظ استقبالی بسیار خوب بود. و همین عدم هماهنگی در کنسرت حتی باعث این شد که ما چند بار برنامه رو قطع کنیم تا کسانی که به علت ازدحام جلو ایستاده بودند ، ساماندهی شوند. و همین بی نظمی هم باعث شد ما سریعتر برنامه رو به اتمام برسونیم . در کنسرت هایی که بعد از آلبوم شانس برگزار شده ، چه قطعاتی را اجرا می کنی ؟ فقط آلبوم شانس ؟ نه ! فقط آلبوم شانس نیست . در واقع منتخبی از آهنگ های قدیمی من هم اجرا میشه . قرار نیست ما فقط آلبوم شانس رو صرفا" به دلیل جدید بودن اجرا کنیم در کنسرت ها ! منتخبی از تمام آلبوم های من در این کنسرت ها اجرا می شوند . ما معمولا" فقط 6 یا 7 قطعه از آلبوم شانس اجرا می کنیم و نصف دوم شامل ترک های قدیمی و منتخب آهنگ های آلبوم ها گذشته ی من هست بعد از کنسرت رودهن هم برنامه هایی داشتی . در مورد اونها بیشتر توضیح بده ! بله . بعد از کنسرت رودهن ما کنسرت گرگان رو داشتیم . سالن خوبی داشتیم . سالن 2 هزار نفری در اختیار ما بود .سالن ، یک سالن ورزشی بود و تنها تفاوت ما با کنسرت های قبل ، در اجرای برنامه بود . سن خوب ! نظم خوب ! اجرای خوب ! 2 شب برنامه ی ما به خوبی برگزار شد . هم استقبال از برنامه خیلی خوب بود هم کیفیت برنامه قابل قبول بود . بعد از برنامه ی گرگان ، برنامه ای رو در تبریز داشتیم . سالن کوچکتر بود و ما در کل 4 سانس برنامه داشتیم . مجموعا" برنامه ی بدی نبود ! این برنامه در قالب جشن برگزار شد .و در کل برنامه ی بدی نبود ! و بعد از اون هم ما کنسرت گنبد کاووس رو داشتیم . در مورد امکانات شهرستان ها هم باید عرض کنم که چون سالن مناسب کنسرت نیست و امکانات مناسبی نیست ، طبیعتا" وزارت ارشاد فقط برای سالن های ورزشی مجوز اجرای کنسرت صادر می کنند . برنامه ی بعدی ما هم در کرمان خواهد بود که در حال حاضر هنوز قطعی نشده و به محض قطعی شدن از طریق سایت اعلام خواهیم کرد در برنامه هایی که بعد از آلبوم شانس در آنها حضور داشتی از کدام قطعه استقبال بیشتری صورت می گرفت ؟ معمولا" از تمامی قطعات اجرا شده از آلبوم شانس استقبال بسیار خوبی می شد . و همه ی مردم هم آهنگ ها رو کاملا" حفظ بودند . ولی در کنسرت ها ما یکی دو قطعه از آلبوم شانس رو فعلا" به دلیل بعضی نا هماهنگی ها اجرا نمی کنیم . ولی بزودی این مشکلات هم رفع خواهند شد . ما در کنسرت ها سعی می کنیم همیشه موفق ترین تراک ها رو اجرا کنیم بریم سراغ آلبوم شانس ! نظرت در مورد مجموعه ی همکارانت در آلبوم شانس چیست ؟ و همچنین پخش و تبلیغات آلبوم . من از این مجموعه تا حد بسیار زیادی راضی ام . مجموعه ، مجموعه ی بسیار خوبی بود . با توجه به اینکه آلبوم هم آلبوم پر فروشی بوده و در چند ماه اخیر هم پرفروش ترین آلبوم بوده ، نشون میده که آلبوم با استقبال عمومی رو به رو شده .و باز خوردی که من در جامعه دیدم این موضوع رو اثبات کرد . و موفق ترین آلبوم من تا به امروز ، آلبوم شانس بوده . و با توجه به اینکه سطح تبلیغات خوبی هم داشت ، من راضی هستم تا حد بسیار زیادی . ولی معتقدم باز هم تبلیغات و پخش جای کار بیشتری داره ! ولی نسبت به آلبوم های قبلی من و دیگر آلبوم ها از پخش و تبلیغات قابل قبول تری برخوردار بود . من هم از تیم کاری خودم و هم از کمپانی پخش کننده ی آلبوم راضی بودم .در کل من حدود 70% از این مجموعه رضایت دارم . 30 درصد دیگه بر می گرده به تبلیغات و پخش آلبوم ؟ نه ! همه چیزهم تبلیغات و پخش نیست . مثلا" یکی دو قطعه از آلبوم جای کار بیشتری داشت . ولی به صراحت می تونم بگم که یک فاصله ی محسوسی بین این آلبوم و آلبوم های دیگر موجود در بازار و حتی آلبوم ها قبلی خودم هست . چون واقعا" کار از کیفیت مناسبی برخوردار بود . اگر هم نقایصی بوده ، مطمئنا" در آلبوم بعد جبران خواهیم کرد . باز هم تصمیم داری همین سبک و استایل رو در آلبوم بعدی ادامه بدید ؟ به هر حال فرزاد فرزین از لحاظ استایل ، ملودی ها ، فرم موزیک و ترانه ها تغییر خاصی نخواهد داشت . البته ترانه ها رو سعی خواهیم کرد قوی تر کنیم . اما ملودی و سبک خواننده قرار نیست تغییری بکنه . ولی در مورد آهنگ های آلبوم ، اگر به آلبوم های گذشته ی من هم دقت کرده باشید ، من همیشه سعی می کنم در هر آلبوم یک فرمت جدید ارائه بدم . تنظیم های آلبوم همیشه سعی می کنم متفاوت باشه اگر قرار به انتخاب باشه ، کدوم تنظیم ، ترانه و ملودی رو از آلبوم شانس انتخاب می کنی ؟ بهترین تنظیم : شانس ، بهترین ترانه رو نمی تونم بگم چون ترانه ی "دیگه دیره" ، "چرا دنیا" و "اون تو نیستی" رو هم دوست دارم . بهترین ملودی : دونه دونه و اون تو نیستی رو بیشتر از همه دوست دارم بله . خوشبختانه من قرارداد آلبوم جدیدم رو با موسسه ی سینمایی هنر اول بستم . و این آلبوم هم با توجه به کادری که ما داریم و قراردادی که بستیم ، سعی خواهیم کرد در همان تاریخی که آلبوم شانس وارد بازار شد ، یعنی دقیقا" با فاصله ی یک سال از آلبوم شانس وارد بازار بشه . کار ساده ای نیست البته . با توجه به مشغله ای که خود من از لحاظ کاری دارم کار ساده ای نیست ولی ما سعی خواهیم کرد که در تاریخ مقرر وارد بازار بشه آلبوم جدید . همچنین کادر آلبوم هم تا حد بسیار زیادی مشخص شده و اکثر بچه ها قطعی هست حضور آنها در آلبوم . مثلا" تا به الان حضور چه کسانی در کادر آلبوم قطعی شده ؟ از ترانه سراها ، علی مهرگان ، روزبه بمانی ، مریم اسدی و در تنظیم ها ، کوشان حداد و نوید سپهر ، صد در صد حضور خواهند داشت و خود من هم که پای ثابت این کادر خواهم بود . و اکثر ملودی ها ساخته ی خود من خواهد بود . و حتی یکی دو تا تنظیم کننده ی طراز اول مد نظر ما هست که صد در صد به این آلبوم اضافه خواهند شد . برای فرزاد فرزین که همیشه سعی کرده فرمت جدیدی رو ارائه بده و به روز باشه، تنظیم کننده هایی مثل کوشان حداد چه تائیری در بالا بردن سطح آلبوم داشتند ؟ ببین . قاعدتا" تنظیم کننده های خوب و به روز تاثیر بسزایی در بالا بردن سطح آلبوم دارند . و کوشان هم در آلبوم شانس این کار را انجام داد . من فکر می کنم سطح آلبوم هایی که کوشان در اون تنظیم های جدید انجام داده ، بالاست . ولی با حضور تنها یک تنظیم کننده ، این اتفاق نخواهد افتاد . یعنی یک کار یا دو کار نمی تونه سطح آلبوم رو بصورت کلی بالا ببره . کل آلبوم باید یک پکیج قوی باشه . مثلا" نوید سپهر به نظر من کارش بسیار خوب و حرفه ای هست . مهم ترین خصیصه تیم کاری ما این هست که ما با هم خیلی هماهنگ هستیم ! هم تیم ما از بهترین ها هستند و هم با استفاده از جلساتی که برگزار می کنیم به اون هدفی که مد نظرمون هست سعی می کنیم برسیم . به عنوان مثال در این جلسات بحث خواهیم کرد که از ترانه سرا ها چه ترانه ای و با چه مفهومی می خواهیم و تنظیم کننده های هم که وضعیت مشخصی دارند و سبک خودشون رو دنبال خواهند کرد خودت به موفقیت آلبوم بعدی امیدوار هستی ؟ بله . صد در صد امیدوارم . سطح توقعات مردم از من خیلی بالاتر رفته و هر خواننده ای در ایران به این مرحله میرسه که آلبومش با استقبال بسیار روبرو شده ، معمولا" نتونسته توقعات مردم رو در آلبوم بعدی خودش بصورت کامل برآورده کنه . ولی ما با توجه ما با این گروهی که داریم ، سعی می کنیم به این مساله فائق بیایم .و انتظارات رو برآورده کنیم. و من امیدوارم که اگر همه چیز به خوبی پیش بره ، این آلبوم می تونه بهترین آلبوم تاریخ موسیقی ایران بعد از انقلاب باشه . در کل من معتقدم روی این آلبوم باید حساب ویژه ای باز کنیم . با توجه با گسترش روز افزون ارتباطات و اطلاعات ، به نظرت اینترنت چه تائیری در موفقیت و یا حتی درسته ! اگر خودت یادت باشه ما جلوی پخش آلبوم شوک رو در اینترنت گرفتیم . و اشتباه هم کردیم ! برای اینکه ما باید به نوعی به کمپانی کمک می کردیم تا از پخش عمده تری برخوردار باشه . ولی کمپانی جواب ما رو به خوبی نداد و انتظارات ما رو برآورده نکرد . یعنی پخش آلبوم طوری نبود که ما انتظار داشتیم . ولی در مورد آلبوم شانس ، قبل از همه ی این مسائل ، آلبوم متاسفانه لو رفت ! و این مساله خیلی به ما فشار وارد کرد . و من حدس می زنم این لو دادن آلبوم از طرف یکی از همکاران من باشه . که خواننده هم هست و خیلی ها هم ممکنه بشناسن ایشون رو . متاسفانه یک مسائلی در موسیقی ما هست که خیلی غیر اخلاقی هست و تا زمانی که سطح فکری و خانوادگی این افراد پایین باشه ، طبیعی هم هست که ما شاهد این مسائل باشیم . بعضی ها این کار روانجام میدن دیگه ! خودشون رو به بهانه ی مختلف به عنوان دوست به فرزاد فرزین نزدیک می کنند تا کار فرزاد فرزین رو بدست بیارن و برای رقابت با فرزاد فرزین این کار رو وارد بازار کنند . که شاید شکست فرزاد فرزین باعث موفقیت اون افراد بشه ! در صورتی که این پست ترین نوع رقابت هست. آدم های پست به این شکل رقابت می کنند . ولی خوشبختانه ما تونستیم آلبوم رو خیلی خوب جمع کنیم از اینترنت با توجه به دوستانی که ما در اینترنت داریم از جمله احسان ملکی و سالار و فارس کیدذ و سایت های موسیقی که الان حضور ذهن ندارم . ولی احسان ملکی به نوعی این مساله رو مدیریت کرد ! ( با خنده ) مدیریت بحران کردیم دیگه ! ب بر عکس خود آلبوم شانس که آلبوم خیلی خوبی از کار در اومده بود ، خیلی ها به طرح آلبوم ، تیزر و کلیپ ها انتقاداتی داشتند و معتقد بودند که می تونست خیلی بهتر کار کرد در این مساله. آیا این مسائل هم به خاطر عجله ای شدن ورود آلبوم شانس به بازار موسیقی بود یا نه ؟ اصلا خودت این انتقادات رو قبول داری ؟
در مورد آلبوم جدید هم امکان داره توضیحاتی بدی ؟
شکست خوردن یک آلبوم می تونه داشته باشه ؟ مثلا" پخش آلبوم شوک با شانس در اینترنت هم تفاوت
فراوانی داشت
راستش نه ! من اصلا" با این انتقادات حداقل در مورد تیزر آلبوم موفق نیستم .به خاطر اینکه در حال حاضر بقیه هم تیزر دادن ! می تونید تیزر آلبوم های دیگه رو هم ببینید ، اون موقع میشه قضاوت کرد که کدوم تیزر بهتره . اگر تیزر خوبی نمی بود ، دیده نمی شد . ولی در مورد کلیپ نظر خاصی ندارم ! و خیلی نمی تونم بگم راضی هستم از کلیپ . خیلی بهتر از این می شد کار کرد . اما زحمت کشیده شده و تلاش شده برای ساخته شدن این کلیپ . ولی از تیزر راضی ام . صد در صد می شده که بهتر باشه همه چیز ! ولی ما داریم کار مجاز انجام می دیم . باید یه سری چارچوب ها را رعایت کنیم . چون چیزی که دوستان در شبکه های ماهواره ای می بینند با اون چیزی که ما می سازیم متفاوت هست . تیزر ، کار خودش رو انجام داد . و اما در مورد طرح آلبوم ... متاسفانه خیلی خوب نبود و البته هم مقصر آرش بهمنی نیست . چون ما طرح آلبوم رو با همفکری هم انجام دادیم .منم اشتباهاتی داشتم و باید به اون اشتباهات اعتراف کنم . من در این مساله یه مقدار خود رایی کردم . حتی دقیقه نود هم شرکت به ما اعلام کرد که این طرح ، طرح خوبی نیست . متاسفانه دوستان هم می خواستند سایز طرح آلبوم رو تغییر بدن تا مطابق با سایز پک اصلی آلبوم باشه و طرح آلبوم ما حالت کشیده پیدا کرد . و ما سعی خواهیم کرد این نقیصه ها رو در آلبوم بعدی جبران کنیم . حتی یکی از دوستان من هم به من گفت که از فرزاد فرزین در طرح آلبوم انتظار بیشتری میره . که منطقی هم هست . البته خیلی احترام ها گذاشته نمیشه به موسیقی پاپ و در واقع به آلبوم های پاپ ! من فکر می کنم به نوعی مردم هم مقصر هستند . ما 5000 نسخه آلبوم قابدار زدیم و با توجه به آماری که از شرکت گرفتیم ، هنوز این 5000 نسخه به صورت کامل فروش نرفته ! ولی صد برابر اون فروش رفته و دلیل فروش نرفتن اون نسخه از آلبوم های قابدار به دلیل گران بودن آلبوم بوده قاعدتا" . یعنی مردم هم ، البته به غیر از هواداران دو آتیشه ی من ، خیلی رغبتی به هزینه کردن بیشتر بابت این مساله ندارن . نمی تونیم قاعدتا" از کمپانی هم انتظار داشته باشیم که هزینه ی بیشتری بکنه وقتی نمی تونه به بازگشت سرمایه اطمینان داشته باشه . ما با این وضعیت که آلبوم ما بیش از 400 هزار نسخه فروش کرده ، باید این عدد رو 2 برابر در نظر بگیریم . چون خیلی ها اوریجینال تهیه نمی کنند و آلبوم رو بصورت غیر مجاز تهیه می کنن و از آلبوم استفاده می کنند . البته برخورد مناسبی هم با این قضیه نمیشه . فقط در مورد فیلم ها این موضوع شدید تر شده ولی در مورد موسیقی خیر . به هر حال از نهادهای مسئول و همچنین دفتر موسیقی انتظار داریم که فکری به حال این مساله بیاندیشند
به نظرت فاصله ی موسیقی داخل کشور با موسیقی خارج از کشور چقدره ؟ از لحاظ بین المللی عرض می
کنم .
به نظر من از لحاظ بین المللی ما کارهایی رو داریم ، مثل کارهای سیروان خسروی که واقعا" در حد واندازه های بین المللی هستند . و حتی در شانس هم یکی دو قطعه داریم که در حد و اندازه های بین المللی هستند ولی مجموع قضیه هنوز فاصله داریم تا رسیدن به استانداردهای بین المللی . بعضی آلبوم ها هم که در حد محله ای هست واقعا" ! و بعضی موسیقی ها هم که به عنوان فاخر وارد بازار موسیقی می شوند . این نوع موسیقی رو چه کسی مرز بندی کرده ؟ چه کسی مشخص کرده موسیقی ای که از لحاظ ریتمیک کند تر باشه موسیقی فاخر هست و موسیقی تند و ریتمیک موسیقی سخیف هست ! موسیقی دارای ریتم های مختلفی هست . هیچ موسیقیدانی تا به حال نگفته ریتم 6 و 8 ، موسیقی سخیف هست و ریتم 4 و 4 ، موسیقی سنگین و فاخر هست ! اون چیزی که در واقع موسیقی رو سخیف می کنه کلام هست . کسانی که این حرف رو می زنندو ادعای فهم بالا در این مساله رو دارند ، به نظر من از فهم پایینی نسبت به این مسائل برخوردارند .
این مصاحبه ادامه دارد...
*به نام صاحب عشق*